Carpaal Tunnel Syndroom

Het Carpaal Tunnel Syndroom, afgekort CTS, is een beknelling van de middelste armzenuw (de capraal tunnel). Behandeling van het CTS door middel van een elektrisch gestuurd tractieapparaat, kan dit syndroom verhelpen en daardoor is vaak een operatie niet nodig. CTS kenmerkt zich door klachten in de onderarm/hand in de vorm van pijn, gevoelloosheid, stijfheid, tintelend of branderig gevoel en krachtsverlies. Een verstoorde nachtrust door wakker worden met dove handen en moeite hebben met kleine voorwerpen, zoals knoopjes dichtdoen, behoren tot de typische symptomen ervan.

Wat is de carpaal tunnel?
De carpaal tunnel is het gebied aan de binnenzijde van de pols, waar botjes en pezen een tunnel vormen waardoor onder andere de mediaanzenuw loopt. Deze zenuw kan in de knel komen te zitten en kan dan klachten in de hand veroorzaken. Klachten, vaak ten gevolge van letsel of aanhoudende belasting tijdens werkzaamheden, vooral met gebogen handen. Soms spelen ook hormonale factoren een rol, bijvoorbeeld bij zwangerschap.

Operatie niet nodig
Veel mensen met een CTS denken dat alleen operatie hen van de klachten af kan helpen of zijn al geopereerd zonder het gewenste resultaat. Sinds enige jaren bestaat er een apparaat (Fysio Ettenheim gebruikt het Phystrac apparrat van Cont-ex) dat deze aandoening kan verhelpen door het geven van elektrisch gestuurde tractie aan de pols. Wij werken daar al enige jaren mee en 75 tot 80% van de behandelde patiënten heeft daar baat bij en hoeft dus niet geopereerd te worden!

Tractieapparaat
Het tractieapparaat geeft, bij gefixeerde elleboog, via een manchet om de pols tractie aan de onderarm/pols. Deze tractie wordt nauwkeurig gedoseerd, waardoor structuren, zoals spieren en pezen die betrokken zijn bij het in stand houden van CTS, ontspannen en dunner worden en inklemmen van de mediaanzenuw opgeheven wordt. Deze behandeling is nagenoeg pijnloos.